NATIONAL TRANSPLANT RESOURCES CENTRE

Assalamualaikum,

Pernah tak terfikir nak menolong orang lain tetapi kita tidak mampu ?, tersangat-sangat mempunyai rasa ingin berjasa kepada orang-orang yang memerlukan tetapi kita sendiri pun serba kekurangan ? Pernah tak terasa sakit nya hati melihat mereka yang berkemampuan tetapi tak nak langsung menghulur sumbangan ?? Pernah tak ? Pernah kan ?

So, memandangkan saya bukan lah kaya raya yang boleh membina sebuah rumah kebajikan ataupun boleh memberi cheque sumbangan yg bernilai Rm$,$$$$$$.$$ kepada yang memerlukan disamping dapat pegang cheque besar kemudian wartawan ambil gambar saya. Hehe *pang ! Mderma manaboleh menunjuk ! (-_-“) ok2. Gurau. Huhu.

So ! Even kita bukan doctor kita still boleh memberi bantuan BESARRR kepada orang yang SANGAT-SANGAT memerlukan, kita bagi mereka peluang untuk terus bernyawa even mungkin masa tu kita sudah tidak bernyawa. Caranya adalah dengan mendaftar http://.agiftoflife.gov.my/ mendaftarlah disitu. Saya sudah, anda bila lagi ??

Mungkin semasa hayat kita masih ada, semasa kita mampu bernafas sekarang ni, mungkin tiada apa kita dapat lakukan. Perkara yang saya selalu buat, setiap rabu, buka TV3, tengk rancangan BERSAMAMU, kemudian menangis sayu hati depan tv tengk keadaan mereka yang kesusahan (saya mmg senstif) dan kepayahan contohnya penghidap sakit Buah Pinggang tetapi tidak mempunyai penderma. Bayangkan kalau kita terkena ditempat mereka ??

Saya still ingat lagi :

Saya sudah mendaftar sebagai PENDERMA ORGAN&TISU sekiranya saya meninggal dunia, disamping tu saya turut memiliki insuran nyawa, seandainya saya kemalangan kemudian meninggal dunia, menghidapi penyakit yg mengakibatkan saya meninggal dunia atau pun meninggal secara mengejut. Saya sudah pn meletakkan duit pampasan insuran itu atas nama kedua ibu bapa saya. Bukan tu je, andai saya mhidap pyakit pn sudah semestinya lah insuren akan membantu meringankan beban saya dan keluarga (pada u all yg still x ada insuren nyawa, ambil lah, ia sgt2 penting okeh !)

One day, semasa saya, mama dengan abah sedang berborak didapur, saya ada katakan pada mereka “Abah, mama, akak nak beritahu sesuatu, manatahu, suatu hari nanti akak dah tak ada, akak nak beritahu, akak ada berdaftar sebagai penderma organ, bila akak dah tak ada nanti, sebahagian organ akak akan didermakan pada yang memerlukan. Lepastu akak ada insuren nyawa, apa2 jadi pada akak, duit tu akak letakkan nama mama dan abah”

Abah steady lagi, dan saya tahu, abah mesti setuju kalau saya nak buat sesuatu yang pastinya abah sendiri tahu manfaatnya, tapi bila tgk mama, mama cuma berdiam. Ye, siapa tak risau kalau tiba2 anak mereka bercakap mengenai isu kematian, kan ?saya fikir, sebab kasih sayang seorang ibu itu membuatkan dia tak sanggup orang sentuh jenazah anaknya.kot.

Dan Saya dah check byk kali di internet tentang hukum derma organ ini. memang ada khilaf. tapi mostly cakap dibenarkan. yusuf al-qardhawi sendiri menyatakan bahawa lebih baik menderma organ daripada dibiarkan organ itu berulat. ada ustaz yang kata, tak elok menderma organ kerana nanti tubuh tak sempurna bila mengadap Tuhan. Tapi saya terfikir, bukankah nanti kita dibangkitkan mengikut amal masing-masing? kalau elok amal, eloklah tubuh kita. kalau buruk amal, buruklah tubuh kita (lidah panjang kalau menipu, berkepala babi, dsb). Jadi, saya rasa organ kita tak ada kena mengena untuk hari kebangkitan kelak.

itu pada pendapat saya lah. tapi sejujurnya, saya yakin hukum menderma organ ini tidak salah. Mungkin setengah ulamak tak menggalakkan, tapi ia dibenarkan dan tidak haram.

All Malaysians irrespective of age, race, religion colour and creed should pledge their organs . Each donor who is able to donate,can benefit and help 8 people who are need of the precious organs and tissue . So please do your part to give a gift of life to another human being.

With love,
FatinFashiekin

Posted with WordPress for BlackBerry.

Leave a Reply

